کد خبر: ۲۵۰۷۱
|
۰۹ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰

حیات کسب وکار‌ها منوط به ثبت دارایی‌های فکری| لزوم سطح آگاهی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه مالکیت فکری

یکی از عواملی که باعث شود تا محققان و پژوهشگران داخلی اقدام به ثبت دارایی‌های فکری خود نکنند، عدم آگاهی و آشنایی لازم در این حوزه است، باید با اجرای برنامه‌های ترویجی متنوع، سطح آگاهی شرکت‌های دانش بنیان در زمینه مالکیت فکری را ارتقا داد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از مباحثی که امروزه نخبگان و صاحبان ایده‌ها با آن مواجه هستند بحث ثبت مالکیت معنوی یا دارایی فکر است که که برخی از آن‌ها به دلیل عدم آگاهی از این مقوله با مشکلاتی مواجه هستند و حتی در برخی از موارد باعث از دست دادن ایده خود توسط برخی از افراد سودجو می‌شوند.

می‌توان گفت مالکیت معنوی، به ابداعات و دستاورد‌های ذهنی افراد شامل اختراعات، آثار ادبی و هنری، نمادها، نام و تصاویر اشاره دارد که با استفاده از قدرت فکر و ذهن انسان پدید می‌آید و افراد برای حفظ آن‌ها اقدام به ثبت دارایی‌های فکری خود می‌کنند. باید یادآور شد که مالکیت فکری برای کسب‌وکار‌های امروزی از جمله دانش‌بنیان‌ها و استارتاپ‌ها، همچون اکسیژن موجود در هوا برای انسان است. همچنین ادامه حیات این کسب‌وکارها، منوط به دارایی‌های فکری و حفاظت از آن‌ها بوده و در نتیجه، رفاه و پیشرفت بشریت نیز، به شکل غیرقابل انکاری، وابسته به حقوق مالکیت فکری است.

براساس این گزارش یکی از زیرساخت‌هایی که می‌تواند ضامن موفقیت اقتصادی و فناوری پژوهشگران و شرکت‌های دانش بنیان در عصر دانایی‌محوری باشد، توجه به حقوق مالکیت فکری است. پژوهشگران و شرکت‌ها با بهره‌گیری از نظام حقوقی مالکیت فکری، قادر خواهند بود تا چتر حقوقی کارآمدی برای فرایند خلق ایده تا صادرات فناوری و تجاری‌سازی خودشان فراهم آورند.

همچنین یکی از عواملی که باعث می‌شود تا محققان و پژوهشگران داخلی اقدام به ثبت دارایی‌های فکری خود نکنند، عدم آگاهی و آشنایی لازم در این حوزه است به همین منظور کانون پتنت ایران با موافقت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اهداف ارتقای رتبه علمی و فناوری کشور، حفاظت از دارایی‌های فکری فناوران یا شرکت‌های نوآور، تولید ثروت از مالکیت فکری و ایجاد بازار اختراعات و کسب درآمد از آن‌ها، هدایت مراکز تحقیقاتی و شرکت‌ها به سمت نوآوری قابل ثبت در بازار‌های داخلی و خارجی و توسعه منابع انسانی متخصص در حوزه مالکیت فکری امور مرتبط با حوزه مالکیت فکری و به ویژه ثبت اختراع را در تمامی حوزه‌های علم و فناوری عهده‌دار شده است.

همچنین صندوق نوآوری و شکوفایی سعی کرده با اجرای برنامه‌های ترویجی متنوع، سطح آگاهی شرکت‌های دانش بنیان در زمینه مالکیت فکری را ارتقا داده تا این شرکت‌ها با درک اهمیت آن در پی شناسایی دارایی‌های فکری، حفاظت از آنها، حفاظت از دارایی‌های فکری و کسب درآمد از آن باشند.

ارسال نظرات
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
وبگردی